Ako overiť STK na Slovensku? Vieme, ako na to
Ak vlastníte auto, určite viete, že okrem cestovania musíte chodiť aj na pravidelné kontroly, na ktoré by ste rozhodne nemali zabúdať. Jednou z nich je aj STK alebo technická a emisná kontrola. Ide o zákonom danú povinnosť, ktorú musíte vykonávať v pravidelných intervaloch.
Čo je STK?
STK vypovedá o emisnom a technickom stave motorového vozidla. Vyhodnocuje, či je vaše auto vhodné na jazdu po cestnej komunikácii, preto vám odporúčame, aby ste túto kontrolu nebrali na ľahkú váhu.
V prípade, že nemáte platnú technickú a emisnú kontrolu, policajt vám môže zadržať doklady od auta. Doklady sú odoslané na obvodný úrad dopravy, ktorý začne vzniknutú situáciu riešiť.
V tých lepších prípadoch vám pošle potvrdenie o tom, v rámci ktorého vám povolí jazdu na obdobie najviac 15 dní, ak takouto jazdou nebudete ohrozovať plynulosť a bezpečnosť premávky.
V opačnom prípade sa do cieľa budete musieť transportovať iným spôsobom. V obidvoch prípadoch sa pripravte na peňažné sankcie.
Vedeli ste, že…
… skratka STK označuje stanicu technickej kontroly? Na tejto stanici sa vykonáva emisná a technická kontrola, ktorá sa medzi motoristami udomácnila tak, že obidve kontroly sú uvádzané pod touto skratkou.
Technická a emisná kontrola: O čo ide?
Technická kontrola označuje zákonnú povinnosť, ktorá má za úlohu overiť technický stav auta na prevádzku po cestnej komunikácii.
Emisná kontrola je zákonom daná povinnosť, ktorá má za cieľ preveriť, či auto neprekračuje povolené množstvo toxických látok, ktoré vypúšťa do vzduchu.
Kedy musíte navštíviť STK?
Technická a emisná kontrola je spätá s každým vozidlom, ktoré je prihlásené do evidencie vozidiel SR.
Rozdielne sú iba intervaly, v rámci ktorých je nevyhnutná táto kontrola:
Pri osobných a malých nákladných vozidlách s benzínovým motorom bez katalyzátora (M1 a N1) sa prvá kontrola vykonáva rok po prihlásení. Následný interval pre STK je rok po poslednej kontrole vozidla.
Osobné a nákladné vozidlá s benzínovým motorom s katalyzátorom (M1 a N1) majú povinnosť vykonávania prvej kontroly 4 roky po prvom prihlásení. Interval pre vykonávanie STK je 2 roky po prvej kontrole.
Osobné a malé nákladné vozidlá s naftovým motorom (M1 a N1) sa musia dostaviť na kontrolu 4 roky po prvom prihlásení a 2 roky po prvej kontrole.
Motocykle a štvorkolky (L3e, L4e, L5e, L6e) majú prvú kontrolu 4 roky po prvom prihlásení a 2 roky po prvej kontrole.
Malé motocykle s označením L1e a L2e musia absolvovať prvú kontrolu 4 roky po prvom prihlásení a 4 roky po prvej kontrole.
Prípojné vozidlá (O1 a O2) absolvujú prvú kontrolu 4 roky po prvom prihlásení a 2 roky po prvej kontrole.
Autobusy a nákladné vozidlá (M2, M3, N2, N3) majú povinnosť dostavenia sa na kontrolu rok po prihlásení a rok po prvej kontrole.
Traktory (T) absolvujú prvú kontrolu 4 roky po prvom prihlásení a 2 roky po prvej kontrole.
TIP
STK si môžete jednoducho a rýchlo overiť online. Stačí, ak zadáte EČV vozidla a získate údaje o dátume a platnosti emisnej a technickej kontroly, veku vozidla, technických parametroch alebo o jeho pôvode.
V ktorých prípadoch sa môže vykonávať STK?
Kontrola sa vykonáva aj v prípadoch, že ide o opätovne schvaľované auto, prípadne auto, na ktorom nejazdíte. Rovnako sa kontrola týka aj vozidiel, ktoré sú na istý čas alebo natrvalo vyradené z premávky. Ide aj o jednotlivo dovezené auto z tretej krajiny, zmluvnej krajiny a členského štátu s neplatným dokladom o STK pred prihlásením do evidencie vozidiel SR.
Veci, ktoré budú zaujímať technikov počas prehliadky vášho vozidla:
zhoda identifikačných údajov na aute s údajmi, ktoré sú v dokladoch od vášho motorového vozidla,
povinná výbava vozidla (výstražný trojuholník, povinná a zvláštna výbava, reflexné oblečenie, zdvihák, hasiaci prístroj, ktorý majú nákladiaky nad 3,5 tony, kľúč na matice a skrutky od kolies, výbava na opravu defektu, náhradné koleso),
vplyv a zaťaženie životného prostredia vaším vozidlom,
unikanie prevádzkovej kvapaliny,
stav a funkcionalita auta (kolesá, nápravy, kĺby, hriadele, pruženie, okná, brzdová sústava, klaksón, svetelná signalizácia, osvetlenie, karosérie a rámy).
Dokumenty, ktoré musíte mať pri STK
Dokumenty, ktoré si so sebou musíte priniesť, sa líšia na základe toho, či je auto prihlásené do evidencie, prípadne ide o vozidlo dovezené zo zahraničia a je zaradené do schvaľovacieho procesu.
Emisná kontrola
V rámci technickej kontroly musíte predložiť osvedčenie o emisnej kontrole. Z toho dôvodu sa ako prvá robí emisná kontrola.
Pri emisnej kontrole a vozidle, ktoré je už prihlásené, sa musíte preukázať osvedčením o evidencii, protokolom o montáži plynového zariadenia, a to v prípade, že máte auto na LPG alebo CNG pohon.
Pri dovezenom vozidle, ktoré je v schvaľovacom procese, musíte disponovať technickým preukazom z krajiny vývozu, preukazom totožnosti, kúpno-predajnou zmluvou alebo faktúrou a posudkom o kontrole originality.
Technická kontrola
Doklady potrebné pri prihlásenom vozidle sú osvedčenie o emisnej kontrole (ak jej podlieha) a o evidencii, protokol z predošlej kontroly (ak bola vykonaná) a protokol o montáži plynového zariadenia, ak máte auto na LPG alebo CNG pohon.
Ak máte dovezené vozidlo a je v procese schvaľovania musíte mať kúpno-predajnú zmluvu alebo faktúru, preukaz totožnosti, technický preukaz z krajiny vývozu, osvedčenie o emisnej kontrole, ak jej auto podlieha, protokol z predošlej kontroly (ak bola vykonaná) a posudok týkajúci sa kontroly originality.
Zhrnutie
Ak sa blíži aj váš termín na technickú a emisnú kontrolu, určite to neodkladajte. V prípade, že žijete vo väčších mestách, sú termíny staníc technických kontrol zaplnené na dlhé mesiace dopredu. Ani ceny oboch kontrol nemajú stanovenú fixnú sumu, no v priemere sa cena STK pohybuje od 70 do 90 €.